Moćna Dama - Leidi 800 Test Otvoreno More // 11.10.2013
Gradnjom u visinu Leidi je bez sumnje postala prvak države u iskoristivosti prostora, jer trup od 7 metara ima odvojen toalet, dvije kabine, šest ležaja, te uz sve to izvrsno plovi i izgleda.
Nakon dobro prihvaćenih modela Leidi 490 i 600 koji su u konkurenciji sličnih plovila na tržištu uspjeli zahvaljujući ponajviše pogođenom konceptu i visokoj razini završne obrade te korektnom odnosu prema kupcima, uslijedio je novi iskorak. Svjetska premijera brodograditelja Marsela Brkića iz Pule - Leidi 800 na ovogodišnjem nautičkom sajmu u Rijeci privukla je pažnju svih posjetitelja, ne samo nautičara već svih koji vole lijepe stvari. Već pri prvom pogledu na brod jasno je da je riječ o izuzetnoj brodici - pravom melemu za oči istinskih obožavatelja mora i života na njemu. Naime, u njegovu stvaranju poštovana su sva pravila projektantske struke uz uvažavanje hrvatske brodograditeljske tradicije. Blago savijena linija palube uz gotovo okomiti pramac te okrugla inox okna na trupu pastelne boje obilježja su uspješnog retro dizajna plovila. Odmah po ulasku na brod zamijetite veliku krmenu platformu obloženu tikovinom i raskošan kokpit – od sunca dodatno zaštićen skladno uklopljenim biminijem, na koji se nadovezuje natkriveni dio.
Preklopne klupe
Budući da je razina kokpita jednaka onomu salona, a odvojeni su sklopivim vratima od tikovine ti se prostori jednostavno mogu spojiti u jednu cjelinu. Jedino što smeta jest certifikacijski obvezan prag bez kojeg bi spoj dviju prostorija bio potpun. Krmena platforma impresivnih dimenzija (2,80x0,90 m) obložena je tikovinom, a ljestve za kupače i nosač vanbrodskog motora se jednostavno uklanjaju. Do prostranog kokpita koji dužinom od 2,3 m i širinom od 2,50 m nadilazi svoju klasu vodi široki prolaz kojeg zatvaraju dvokrilna masivna vrata od tikovine. Uz to, na bočnim stranicama kokpita su preklopne klupe tako da se može iskoristiti maksimalna širina podnice s nekoliko velikih spremišta. Dizajn nadgrađa odlikuje se dobrim estetskim rješenjima s posebnom pažnjom posvećenoj udobnosti i sigurnosti u navigaciji, te komodom po mjeri puno većega broda. Široka krmena platforma u kombinaciji s velikim špirunom sprijeda i komotnim bočnim prolazima oko nadgrađa s rukohvatima i ogradom, olakšava ukrcaj i iskrcaj, te omogućava sigurnu komunikaciju između prove i krme. Pramac je opremljen lijepim i solidnim špirunom od stakloplastike integriranim u palubu za lakši pristup neuređenim obalama. U sredini je ležište za sidro, a cijelo je gazište od tikovine, što - kao i mnogi drveni detalji – dodatno naglašavaju tradicionalan i ekskluzivan šarm.
Stvorena za život
Ograda razvučena duž bočnih prolaza skroz do kokpita, na pramcu je prekinuta, a pristup sidrenom vitlu od 1000 W i spremištu sidrenog lancu olakšan je kroz dva otvora/poklopca. Na pramcu su još i dvije dobro postavljene bitve i nožne komande vitla, a sve to nalazi se na izdignutom hrapavom pramčanom podestu. Na nižoj vodoravnoj površini natkabine nema istaknutih dijelova osim malog stropnog okna pa se na njoj komotno može sjediti, pa čak i sunčati. Na ravnu krovu višeg djela natkabine, po jedan je rukohvat sa svake strane, na samom kraju lijep inoksni stup koji služi kao nosač navigacijskih svjetala. U samom krovu su dvije plitke kadice s ugrađena dva solarna panela od po 140 vati. Razgledavajući brod, ne možemo ne istaknuti vrhunsku završnu obradu, a najviše nas je oduševila pažnja koja je posvećena detaljima, posebice onima koji uvelike olakšavaju život na moru. Otkrili smo tako zaista impresivan broj različitih pretinaca i spremišta, što u interijeru, što na palubi broda. Po tomu se vidi da je ovaj brod projektirao netko tko zaista boravi na moru. Sljedeća odlika dame je definitivno prostor, pri čemu ne mislimo samo na prostranost koju ovaj brod pruža za svoju duljinu, nego i na dobar raspored cjelina. Natkrivena unutrašnjost ima klasičan raspored – s lijeve strane je salon s garniturom za 4-5 osoba i stolom koji se po potrebi može rotirati ili se spustiti za funkciju ležaja, a s desne su prostrana kormilarica i kuhinja. Praktičnost i funkcionalnost se također očituje u kuhinji opremljenoj 80-litarskim hladnjakom, sudoperom i kuhalom – sve po mjeri višednevne đite. Prozračna unutrašnjost s puno svjetla postignuta je zahvaljujući velikim prozorima. Iz pozicije kormilara preglednost je besprijekorna. Upravljačka konzola je jednostavna i pregledna s instrumentima za kontrolu motora i plovila i dovoljno mjesta za smještaj plotera srednje veličine.
Iskorišteni volumen
Za pristup kabinama treba se iz salona spustiti na nižu razinu. Obično su ti prostori skromnije opremljeni nego salon, ali to ovdje nije slučaj - izvedeni su jednako kvalitetnim materijalima i oplemenjeni drvetom, u skladu s dizajnom ostatka broda. Uz stropno okno i bočne prozore, kombinacijom boja i materijala osigurana je dobra dnevna osvijetljenost te putnicima osiguran dostatan komfor s obzirom na veličinu brodice. Opremljena s dvije dvokrevetne kabine i jednim toaletnim prostorom s tušem tražio je maksimalnu iskoristivost volumena pojedinih cjelina. Pramčani ležaj postavljen je pod kutom u odnosu na simetralu plovila, ispod je veliki ladičar, a u samom pramcu i skladišni prostor u testiranom modelu je iskorišten za pramčani potisnik. Poviše ležaja ne manjka korisnih pretinaca, a uz sam ležaj je smještena klupica. Zahvaljujući naglašenom V trupu i mogućnosti visokom smještaju ležajeva u santinama se dobio dodatni prostor za skladištenje. S lijeve strane, tlocrtno ispod blagavaonice, smještena je bočna kabina s dvostrukim ležajem, a s desne strane prostrani toaletni prostor s integriranom tuš kabinom i električnim wc-om.
Stajaća visina
Vrijedi napomenuti da u cijeloj unutrašnjosti broda stajaća visina varira od 1,92 u salonu do 1,80 u potpalublju - projektirano prema mjerama hrvatskog nautičara. Uz ovaj osnovni raspored, postoji i mogućnost prilagodbe naručitelju iako bi šteta bilo rušiti ovako savršen koncept. Dakako, takav spektar izvedbenih mogućnosti prati odgovarajući raspon cijena, što konkretno znači da vaš primjerak može stajati 55.000 eura za standardnu verziju do 95.000 eura za testirani i dodatno opremljen paket. Nažalost, uvjeti za test ovakve brodice zbog mirnog mora nisu bili povoljni. Dama, naime djeluje vrlo čvrsto i kruto, a trup je projektiran za valove, na pramcu duboki V, a na krmi skoro ravna ploha da bi se omogućilo lakše glisiranje i veća stabilnost. Naša očekivanja su se potvrdila dan nakon testa kada se na povratku iz Rijeke u Pulu, po jakom jugu i valovima od metra i pol, ukrcana družina oduševila doživljenim. I po suverenu ponašanju na manjim valovima moglo se zaključiti da je trup izvrsno projektiran i izbalansiran. Prelazak preko valova plovila u prolazu u punoj brzini pokazuje da je brod građen za teško more i da mu je stabilnost izvanredna, a još više nam se svidjelo to što je paluba ostajala u potpunosti suha, i u sudaru s povećim valovima.
Stroj ispod salona
Pri naglom zaustavljanju, val što ga korito stvara neznatno zalijeva krmenu platformu. Okretnost broda i pri punoj brzini je u skladu s konstrukcijom plovila i načinom prijenosa snage na vijke, što konkretno znači da u oštrim okretima izražena kobilica stvara veliki otpor i plovilo gubi na brzini ali bez neugodnog naginjanja i uvijek uz potpunu kontrolu nad plovilom. U umjerenim okretima gubitak brzine je minimalan, a kormilo besprijekorno kontrolira plovilo uz izuzetnu stabilnost plovila. Sama strojarnica smještena je ispod salona, s jednostavnim pristupom i dovoljno slobodnog prostora za smještaj dodatne opreme i pomoćnih agregata. Dobro je zvučno izolirana tako da tijekom navigacije motor praktički nismo ni osjetili. Na otvorenom nas ugodno iznenađuje dobro pogođeno korito koje omogućuje motoru snage 250 konja da gospođu za nešto više od 20 sekundi potjera do maksimalne brzine od 26,8 čvorova. Pri tom smo dostigli 3500 okretaja, a po tvorničkoj specifikaciji maksimum je na 3800.
Štedljivost i trajnost
Motor je provjereni automobilski šestak zapremnine tri litre u morskoj verziji, Hyundai Seasall, common rail druge generacije s direktnim ubrizgavanjem. Na testiranom modelu korišten je vijak promjera 17 inča, a dostignuti broj okretaja i očitane vrijednosti potrošnje nisu se puno razlikovale od tvorničkih. Optimalan rad motora se očekivao u režimu od 2200 do 2800 okretaja, a na testu smo izmjerili potrošnju od 30 litara pri 2800 okretaja i dostignutu brzinu od 20 čvorova. Rezultat za sve pohvale! Štedljivost je bitna posebice je u vrijeme kada se nautičko tržište lomi između ponude i činjenice da oni koji sada kupuju tri puta prevrću svaki novčić. Lijepo je vidjeti da još uvijek postoje brodogradilišta u kojima se stvara sa strašću, koja su u stanju izgraditi brod za bijeg u drugačiji nautički svijet koji će se osim bezvremenski lijepim linijama i vrhunskom udobnošću, odlikovati i besprijekornim maritimnim svojstvima.